torsdag 15 januari 2009

Intelligent Design, pulversoppa och konstiga telefonsamtal

Hej,
sista dagen före tentan, och jag kan tänka mig att hela klassen sitter och pluggar som djur.
Jag hade tänkt göra det. Köra 40-minuterspass med kortkorta pauser. Hela dagen. Blev det så? Näh.
Jag HAR pluggat, och i 40-minuterspass. Meeeen jag lyckades sova genom min alarmsignal och vaknade inte förrän klockan tolv. ^^;
Men jag har varit duktig idag i alla fall. Har gått igenom alla handouts som vi fick från Köttbullsmannens föreläsningar, samt den från Axels. Och så har jag dammsugit hela min lägenhet, torkat golven samt rengjort handfat och toalett.
Och nu ska jag till att äta middag (pulversoppa, pallade inte göra något annat och resten av min mat är frusen), och skriva av en sida anteckningar som jag hittade i min pärm.
Sen ska jag skriva ned alla formlerna. Och efter det ska jag skriva ned alla formlerna igen. Och igen. Och igen. Tills jag kan dem.
Tentan är imorgon, och jag skulle tro att jag klarar den. Det vore konstigt annars. Och om jag inte skulle göra det, så har jag i alla fall gjort mitt bästa. Inte som den förra, då jag prioriterade ommålning i min lägenhet före studier och därmed kuggade.

Måste berätta om en sak också. Intelligent Design - ID. Det måste vara det löjligaste som finns.
De påstår sig vara en alternativ lösning på evolutionen och så vidare. En "vetenskap" som söker efter andra anledningar till att världen för tillfället är som den är. Och det är väl helt okej?
Men deras argument! Jag satt och skrattade i min tomma lägenhet när jag läste dem, arbetarna i trapphallen trodde säkert jag var tokig.
Intelligent Design menar att det måste finnas någon annan kraft som har organiserat hela världen. Okej, det låter ju inte så otroligt. Lite religiöst, men inte otroligt.
Deras argument:
1. Världen är för komplex för att ha uppkommit av en slump. Till exempel ett öga, en levande, flercellig organism med alla dess komponenter, och så vidare.
- Ja, okej, det kan jag väl hålla med dem om.
2. Evolution är bara en teori.
- The fuck?
3. Vetenskapsmän tvivlar mer och mer på evolutionen.
- The FUCK?!
4. Evolution är ovetenskapligt, eftersom man inte kan testa det.
- Ja, okej, säger då inte en av Darwins faktorer för evolution att den behöver TID, på en geologisk skala? Man kan däremot OBSERVERA evolution, era rövhattar!
5. Termodynamikens andra lag säger att alla system med tiden måste bli mer i oordning.
- Okeeeej.. det kanske den gör.. Jag har ju bara läst Fysik B, så jag kan ju inte veta. Men det känns lite konstigt att inte känna igen Termodynamikens Andra Lag, när de bankade in den första lagen i oss så ordentligt.

Ja, det finns fler, men jag behöver väl inte ta upp dem?
Intelligent Design är alltså mest av allt nonsens.

Tro nu inte att jag är übervetenskapligt anti-religiös. Jag är kristen. Men det där var nonsens.

"The most practical and dramatic victory of science over religion in the seventeenth centyury, when the churches began to out up light conductors."
- Isaac Asmiov

Jaha, och så har jag fått mystiska telefonsamtal.
Okej, ett av dem har vi polisanmält, så det ska vi väl inte orda så mycket om. Någon idiot som utgav sig för att vara polis.

Men det andra. Idag. Var i helsicke KOM det ifrån?
00777013089943
Känner någon igen det numret? Eller ens vilket land det kommer ifrån?
Nåja, vem det än var som ringde sade han eller hon ingenting, så jag lade på efter, typ, tre sekunder.

Nu ska jag plugga vidare, och stoppa i mig min soppa.

3 kommentarer:

  1. Gick det bra? Jag hoppas i alla fall det <3

    Du är för välutbildad, de söker sådana som mig =P (Jag går i och för sig bara i 7an) Idioter, iaf.

    "00777013089943" det är ett onormalt långt telefonnummer, men varifrån det kommer har jag ingen aning om.....

    SvaraRadera
  2. ID - Det är totalt puckat hyppocryppcrap!!!

    Om man gillar Intelligent design kanske man ska ta sig en titt på Pastafarismen och Det Stora Spaghettimonstert.

    Tycker också att detta avsnittet från artikeln på Wikipedia är ganska talande:
    "Ursprungslandet för Intelligent design är USA, där det också blivit mycket omdebatterat. Debatten kretsar främst kring kravet att lära ut intelligent design som ett giltigt alternativ till den etablerade evolutionsteorin i skolorna under mottot teach the controversy ("lär ut kontroversen"). Biologer och vetenskapliga organisationer avvisar detta med hänvisning till att intelligent design är pseudovetenskap och att det inte finns någon vetenskaplig kontrovers, utan att kontroversen är konstruerad av ID-förespråkarna med syfte att förbigå den sedvanliga vetenskapliga granskningen."

    Det är tydligt för mig att om man inte har något tillräckligt starkt och vetenskapligt förankringsbart att komma med så får an ju självklart skrika höger....(även om då möjligheten att ändra uppfattning också existerar; presis som det Stora Flygande Spaghettimonstert.

    ...Och ja. Jag är en av dem; übervetenskapligt anti-religiösa ;)
    Ber om ursäckt Petroo men Jag kunde inte låta bli. Hoppas du fröstår oss NV:are emellan.

    SvaraRadera
  3. Sorry blev så uppe i ID.

    Om prefixet är 007 så kommer det antingen från Taiwan eller Colombia. Själv tippar jag på Taiwan. Det kan vara ett såntdär jobbigt nr som sörplar i sig hela bankkontot :| om man svarar.

    SvaraRadera