fredag 18 december 2009

Vinter och kallt

Nu är det mindre än en vecka kvar till jul. Helt otroligt, och jag ska erkänna att jag inte har särskilt mycket julkänsla ännu. Det blev lite bättre med snön som kommit de senaste dagarna, men jag saknar ändå pynt i mängder.
Kim och jag ska i alla fall skaffa gran, men vi vet inte när det blir. Jag har lite ont om pengar, och de kommer inte förrän den 23:e. Hon får nog lägga ut, men det känns ju lagom bra.
Sen har vi varken stjärna eller julgransljus, så det blir nog intressant.

Och på tal om snön! Det är helt otroligt! Jag menar, det är fyra grader kallt och jag gnäller som en liten unge när jag kommer in. Fy fan.



Visserligen kan det bero på att mina vinterskors tjocka sula inte var så isolerande som den verkade. Jag får skaffa nya om det ska fortsätta så här - kanske till och med kan tigga till mig ett par av mor min, om vi åker till Ronneby på tisdag.

Jag åker hemhem på måndagkvällen, ska se till att jag kommer lagom till middagen. Innan dess måste jag till Eslöv av alla ställen. Saken är den att där finns den ende skomakaren som jag har funnit pålitlig i Skåne, och båda mina par skor som är någorlunda kylatåliga måste verkligen klackas om. Jag vågar knappt gå ut, eftersom de är så nedslitna.

Och imorgon skippar jag nog julmarknaden som Sven, Emilia och Pykka ville att jag skulle med på. Saken är mest den att jag inte tänker sticka ens näsan utanför dörren om det ska fortsätta vara så här kallt. Jag älskar att det har kommit snö innan jul, men det är svinkallt.
Så imorgon tänker jag baka pepparkakor istället. Mira på jobbet klagade lite över att hon aldrig hann baka till jul, så jag tänkte ta med mig hemmagjorda pepparkakor till jobbet på söndag. Visa lite uppskattning.
Tror jag ska baka något till dem i maj också. Maj.. mars. Vilket det nu är. När det är ett år sedan jag började jobba där. Jösses.. det är verkligen så länge nu.


Det är Tufsans och Kims paket som fortfarande behöver band.

Sen har jag slagit in paket. Det är julstämning om något för mig, även om det blev lite halvdant i år. Jag menar, Bosses slog de in i affären, så jag lade bara till bandet, och Kims var redan inslagen i kartong eftersom den kom med posten, så jag bara kollade innehållet, tejpade igen den och slog in den i papper.

Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med den där rosetten
det var lite trassligt, faktiskt.

Gabbys och Inas slog jag ju in mer eller mindre själv, men Gabbys tog jag inget papper till, eftersom jag tyckte att asken jag fick i affären var så fin.


Gabbys present blev fin i alla fall. Cellophane is my friend.

Hundens är bara inslagen i en cellofanpåse, men hon fattar inte vad det är, hon kommer bara känna lukten.


Nu kan i alla fall inte Ina klaga på att jag inte
skämmer bort hennes hund.

Så måste jag verkligen göra om Inas paket. Det är fint med cellofan och glitterband och så, men det hamnade en tejpbit på framsidan som inte alls var fin, så det ska göras om. Rosetten blev för liten också.


Det är den där tejpbiten uppe i vänstra hörnet
som stör mig nåt så otroligt. Den syns mycket
bättre i verkliga livet.

I år är det nämligen så att jag tänker ta mina paket till en ny nivå. Det är inte så speciellt egentligen, men det hela går ut på att jag inte använder de där plastbanden man kan köpa på Ica, och jag spiffar till det lite extra.
Till en början hade jag tänkt slå in Gabbys i sidentyg, men det fick jag inte tag i något. Så det är sidenband och cellofan som är mina vänner i år. Förra året (eller året innan det, kanske det var), så lackade jag alla paket, och nu tänker jag leka lite igen.

Saken är att jag tycker det är så tråkigt när man ser hur allt är likadant, liksom. Sju presenter med samma sorts papper är lite enformigt, så att säga, och jag hoppas att folk tar efter mig. Eller att sådana som redan gör som jag kan dela med sig av lite tips!

Så, alla mina julälskande vänner, ge mig era bästa julklappstips, så lovar jag att skriva ett nytt inlägg om det i dagarna innan julafton!

Jag har förresten jullov nu, så jag måste sätta igång med att plugga. Helt oinspirerad, men jag måste fixa det. Jag är i alla fall godkänd på labbrapporten och på bioinformatiken, så det är en liten sporre i alla fall. Men mer än så vill jag inte skriva om skolan.

Ha det bra, så skriver jag igen innan jul!

Oceans of love!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar