måndag 21 december 2009

Eslöv


Jag har kommit fram till en sak. Det finns bara en enda anledning att åka till Eslöv, och det är skomakaren som har en liten kiosk inne på Coop i centrum.

Det är relativt lätt att komma dit - man åker med tåget, går ned i tunneln och sen upp på den sidan där det liksom ser ut att finnas mest stad. Ni förstår vad jag menar när ni åker dit.
Sen, så snart man kommer ut från station, tar man åt höger, går fram till T-korsningen, och kommer då på höger sida se en tunnel under järnvägen eller nåt. Ta åt vänster i T-korsningen, och följ sedan gatan tills ni ser Coop.

Den där skomakaren är i alla fall helt otrolig! Jag behövde klacka om två par skor idag, helst ganska snabbt, så att jag hann åka till Blekinge sen (jag är i Blekinge nu i skrivande stund). Jag kom dit vid tjugo i två på eftermiddagen, ungefär, och frågade hur snabbt han kunde ha det klart. Han berättar då att han har mycket att göra, eftersom det är många som vill ha sina skor idag, och att han inte ens har hunnit äta lunch, men han säger åt mig att komma tillbaka vid halv fyra och se om skorna är klara då.
Så jag sprang omkring lite i Eslöv. Inte för att det finns så mycket att göra i Eslöv, men jag fick i alla fall tag på mina laktostabletter, och på nya p-piller, och sen en skvallertidning och så satte jag mig på det billigaste caféet någonsin (en cappuccino och en bit chokladtårta för 30 kronor), och fikade i en timme.
I vilket fall kom jag nog tillbaka vid tio i fyra, och skorna var klara. Han hade också lagat klackarna på mockaskorna, som jag hade skrapat mot kullerstenarna i Lund och fått loss ytskiktet på.
Och vad kostade allt det här? 170 kronor.
Han tar 85/par när det är klackning, och tog inget extra för att ha lagat de där klackarna på mockaskorna, men jag betalade nog 200 i alla fall.

Saken är den, att om man går till en klackningsbar i Lund, som Mister Minit, till exempel, så kostar det 130 kronor för att klacka om ett par skor, och sen lossnar det efter en månad. Den här gubbens jobb håller!
Och han är grym, det går relativt fort, och han gör liksom allt, även om man inte ber honom. Jag hade ett par skor som han skulle klacka om en gång, och när han hade tagit bort den gamla klackningen, så konstaterade han att det var en aluminiumkärna i klacken. Aluminium är ganska mjukt, och därför tyckte inte han att det var bra. Resultatet?
Karlen bröt upp hela klacken, bytte ut kärnan, och sen satte han ihop den igen, hur snyggt som helst, utan att ta ett öre extra för två dagars jobb.

Så, alltså, alla klackälskande vänner. Skomakaren på Coop - den enda anledningen att åka till Eslöv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar