fredag 20 mars 2009

Antinörd?


Vad är stereotypen för en nörd? För killar ska man vara spinkig och finnig, ha stora glasögon och halvflottigt hår kammat i ett omodernt sätt att försöka göra pottfrillan snyggare. Man ska ha tandställning och kunna allt om datorer.
Tjejer ska däremot vara mulliga, gärna ha lite för små kläder, samt vara klädd på ett sätt som hemmafruar på sextiotalet skulle uppskattat. De ska ha råttsvansar med plastpärlor i och vara kär i minst en skådespelare. Tandställning och glasögon gäller även för tjejer.

Så: Hur reagerar innehavaren av den lilla serie-och-bokaffären som är installerad på undervåningen i ett bostadshus på en bakgård, när en lång tjej med femton centimeter höga, röda kilklackar, svart kappa, stora solglasögon och en scarf om huvudet (stil; se bilden) promenerar in helt lugnt och hälsar?
Jo: Han börjar berätta att "nu har vi skönlitteraturen i bokstavsordning.."

Och hur svarar hon?

"Ja, fast jag är inte intresserad av skönlitteratur. Jag är intresserad av Marvelserier."

Hans min sekunden efter är helt klart sevärd. Han blinkar till och ser ut som om han ska tappa hakan, innan han hämtar sig och pekar på backarna under ett bord i hallen. "Ja, då kanske du hittar något där."

Det hela gjorde jag idag, och det är verkligen SÅ roligt! Jag gjorde samma sak i Stockholm, gick in, ganska välklädd med min lillasyster i en undanskymd liten seriebutik och inhandlade utvalda tidningar från åttiotalet.

Det är verkligen SÅ roligt när de inser att man inte måste ha tandställning och dålig intimhygien för att vara intresserad av sånt!

1 kommentar:

  1. *fniss*
    Så kul xD :P ... Haha :P
    Ungefär så reagerade de i en sådan där affär i Lund i somras när jag promenerade in för att kolla på spelen där - jag var klädd i en fin kjol, söta sandaler och matchande topp xD :P ...

    *kraaam* / Emelie

    SvaraRadera