måndag 23 mars 2009

Aujour d'hui - På dagen idag

Hm, ja, jag vet inte vad jag ska säga riktigt.. det gick.. okej. Tentan, vill säga. Sista frågan var uppfuckad, men det verkade inte som om NÅGON kunde svara på den. Med lite tur stryker läraren frågan. ;)

Men i övrigt gick det nog ganska bra. Jag VET att jag svarade rätt på fråga 5 om tillämpandet av le Chateliers princip. Jag är inte säker på att jag fick till Haber-Bosch-processen rätt i fråga 4 om ammoniakframställning, och jag gissade en del på fråga 1a om storleken på atomer och joner i jämförelse. Dock tror jag att jag knäckte karbonatjonens tetraederstruktur i fråga 2 om lewisstrukturerna för tre olika molekyler..

Jaja, jag vill inte gå igenom det mer.

I vilket fall så har jag gett upp med Svärdets Makt i Sagan om Is och Eld. Det kändes som om jag hade missat något fundamentalt. Som, typ, en bok.
Allvarligt talat, jag avskyr när de översätter olika. Jag har läst två böcker i Sagan om Is och Eld. Svärdets Makt påstås vara den tredje, men bok två säger de ska heta Kungarnas Krig, och jag känner inte alls igen den titeln.

Så nu läser jag Rivas Skrifter och ska ge mig på The Shadow Isle och The Spirit Stone sen.

I övrigt vill jag gärna fortsätta på Episod 3 i min Hellboyserie, men jag vet faktiskt inte hur det känns när man har andar i närheten - varken goda eller onda - och jag vill inte skriva en massa dravel om isande blod och nackhår som reser sig. Det är alldeles för oorginellt.
Ska nog maila Lollo och Kim och be om lite hjälp.

Tjaa, och det är väl typ det.
Jag och Emilia ska träffas på torsdag. Snacka, äta sushi, glo på film.. Blir nog bra.

Nu ska jag se mer Crossing Jordan. Nigel! 8D

Oceans of love!

Dagens husmorstips:
..akta dig för chokladpåskägg om du är laktosintolerant..

2 kommentarer:

  1. Uuh, smarto med äggen - jag menar, fattar du inte själv att det troligen är förbannad mjölkchoklad? xD

    SvaraRadera
  2. Ge inte upp om Sagan om Is och Eld! Den är underbar. Förstår inte hur Martin kunnat få ihop en så komplex serie. Kämpa på!

    Men jag förstår om du hellre läser Eddings... Oslagbart ^^

    SvaraRadera