fredag 6 februari 2009

Den Lilla Sjöjungfrun

Jag såg just på Disneys Den Lilla Sjöjungfrun. Den är verkligen den bästa Disneyfilm som någonsin gjort. Tätt följd av Pocahontas och Törnrosa. Ja, jag gillar prinsessfilmerna, och speciellt de där prinsarna är med lite mer än att de bara blir kära i början, och sen dödar monstret/återuppväcker prinsessan i slutet.

Jag menar, prins Phillip är ju awsome. Han är den enda Disneyprins som faktiskt trotsar sin far (om än mycket skämtsamt), blir tillfångatagen av den onda häxan, blir pågad av nyss nämnda onda häxa, slåss mot alla hennes trupper, flyr under magiska attacker från hennes mörka borg, hugger sig igenom skogen av törnen OCH dödar den onda häxan-draken i slutet, innan han kysser prinsessan och får gifta sig med henne.

Dessutom är han rolig.

"Far.. du lever i forntiden! Det här är trettonhundratalet! Nu för tiden.."
"Nu för tiden är jag fortfarande kung, och jag befaller dig att ta ditt förnuft tillfånga."
"Och gifta mig med den flicka jag älskar."
"Just det!"
"Adjö, far!"
"Adjö, far! Nej, men.. gifta dig med flickan? Phillip! Stanna! Kom tillbaka! Phiiilliiiiip!"

Jag älskar den scenen.




Nej, men jag såg på Den Lilla Sjöjungfrun, och jag bara älskar den filmen. Näst efter prins Phillip är väl prins Erik bäst, men han är lite velig, så att säga. Men han får lite skinn på näsan i slutet.

"Erik! Vad är det du gör?!"
"Jag har redan förlorat henne en gång, jag tänker inte förlora henne igen!"

Och sen sticker han ut för att slåss mot den onda sjöhäxan som precis fått kung Tritons treudd och gjort sig till Havens Drotting i en liten roddbåt med en enda harpun.

Coolt.

..ja, och det är naturligtvis inte JAG som har tecknat de där bilderna, även om jag tycker de är ganska coola. Kolla resten. Han (för det är en han) som tecknat dem heter David Kawena och här är hans DeviantArtkonto: http://davidkawena.deviantart.com/

Och sen kollade jag extramaterialet på DVD:n, och hittade kortfilmen Disney gjort med Flickan Med Svavelstickorna. FAST jag vet hur sorglig den är tittade jag på den, och naturligtvis började storgråta i slutet.

Den är så vacker och så otroligt sorglig!



Nåja, jag ska sova nu, omtenta imorgon.
Oceans of love ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar